’s Nachts gebeuren er soms verbazende dingen

1. De tijd van ons leven die wij slapen 33%
2. Nederlanders met rugklachten 80%
3. De tijd dagelijks doorgebracht in bed vergeleken met de tijd doorgebracht in uw auto 8 x
4. Calorieverbruik per uur tijdens de slaap 60
5. Gemiddeld aantal dromen per nacht 4
6. Vochtverlies per nacht 0.25 tot 2 liter
7. Uren die volwassenen per dag moeten slapen om gezond te blijven 6-8 uur
8. Gemiddeld aantal keren dat van lighouding gewisseld wordt per uur 20
9. Het deel van de Nederlandse bevolking dat snurkt 10-30%

Voorwaarden voor een gezonde slaap

1. Het juiste tijdstip : wanneer slapen ?
…. Als men moe wordt.
…. Met regelmaat, die bij iemands “biologische klok” past
2. Klimaatbeheersing : een slaapkamer moet zo warm zijn, dat iemand die erin slaapt deze niet als koud ervaart. ….Net zo belangrijk is frisse lucht, die niet te droog mag zijn.
3. Voeding : licht verteerbaar eten, weinig alcohol en zo mogelijk geen cafeïne – daarmee wordt de belangrijkste slaapfase, de diepe slaap, ondersteund.
4. Textielkeuze : voor beddengoed en nachtkleding geldt het zelfde – het gemakkelijk zijn en zo mogelijk van ademende materialen.
5. Duisternis : niet allen voor Hollywood Stars een belangrijk accessoire – als e4r niet verduisterd kan worden helpt een slaapmasker.
6. Akoestische rust, geluidsdemping : het gehoor werkt ook ’s nachts, en registreert geluiden. Lawaai “brokkelt” de slaap af.
7. Het juiste slaapsysteem : zorgt niet alleen voor een verkwikkende slaap, maar ook voor een gezonde slaaphouding.